۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

در ادامه من و نفهمی هایم!

اول

باید یادآور بشم که در نفهمی من هیچ شک و شبه ای‌ نیست!

امروز داشتم کمی‌ در فیسبوک گذران عمر می‌کردم! گذرم افتاد به پستی از پوریا عالمی، شعری بود در وصف آقای کیارستمی، حالا این که من این به اصطلاح شعر رو نفهمیدم جای خود! نفهمی من میتونه دلایل زیادی داشته باشه! شاید اشاره به کتابی‌ یا فیلمی یا ماجرایی داره که من از اون بیخبرم! اینکه نمی‌دونم در اون لحظه افکار خاصی میتونسته از ذهن پوریا عبور کرده باشه! و و و!

شعر و نوشته کسی‌ رو قضاوت نمی‌کنم! اما در این بین نظرات کاربران برام خیلی‌ جالب بود! اینکه انگار عالم و آدم این شعر رو می‌فهمند و ارتباط برقرار میکنند جز من! از جمله اون هزار نفری که لایک کردند و چند نفری که به اشتراک گذاشته اند همه می‌فهمند جز من! مخصوصا یکی‌ از نظرات که ورای همه نظرات بود: "بهترین شعری بود که برای این آدم میشد گفت، مرسی‌، اسمایلی".

دویوم

از اونجایی که من هم فارسی تایپیست خوبی‌ نیستم اکثر مواقع از بهنویس استفاده می‌کنم و از اونجا هم که بهنویس در نگارش فارسی نوع جدیدی از نگارش رو برای برخی‌ لغات انتخاب میکنه، هر از گاهی‌ مجبور به چک کردن املا کلمات میشم!

جمعه داشتم کامنتی برای پست ملودیکا مینوشتم! دروغ چرا، بهنویس من رو سر نوشتن املا کلمه "هیز" به شک انداخت و این شد که مجبور به چک کردنش در گوگل شدم! در این بین نکته ای‌ توجه من رو جلب کرد... 

اولین نتیجه در صفحه گوگل یک پیوند هست به ویکی پدیا فارسی! صفحه یک بازیگر فیلمهای پورن! تا اینجا خیلی‌ نکته خاصی‌ نبود! از روی کنجکاوی صفحه رو باز کردم و مشغول خوندن شدم! و در عجب موندم از اطلاعات جامع و کافی‌ این صفحه، که اگر ندونید انگار داره در مورد یکی‌ از مشاهیر تاریخ هنر توضیح میده، همراه با فلش بک به دوران کودکی خانوم پورن استار! شاید این خانوم اینقدر طرفدار فارسی زبان داره که نیاز به این همه اطلاعات تکمیلی در مورد ایشون هست،

من به هیچ عنوان مشکلی‌ با اینکه این خانوم صفحه ویکی پدیا فارسی داشته باشه ندارم! همینطور دوستی‌ که مطلب این صفحه رو ترجمه و نوشته! اصلا خیلی‌ هم خوب!

فقط همین که بارها شده که در مورد یکی‌ از اصطلاحات علمی‌ روز در ویکی پیدا جستجو کردم و بسیار حسرت خوردم که در گوشه صفحه برای این مطلب ترجمه ای‌ به زبان فارسی وجود نداره یا اگر داره در حد یک خط ترجمه ناقص و ناکافی!!! اما برای خانوم پورن استار زندگی‌ نامه نگاشته شده!

حالا اینکه یک نفر در پئ جستجوی کلمه "هیز" به صفحه این خانوم رسیده و بعد هم یک دل نه صد دل عاشق سجایای اخلاقی‌ و زندگی‌ پر فراز و نشیب‌ ایشون میشه و لاجرم به جستجوی یکی‌ از آثار هنری ایشون مشغول میشه و و بعد هم فی‌ وقع ما وقع و اینها بماند! 

خلاصه اینکه نتیجه اخلاقی‌ گرفتم که اگر از امروز در مورد چیزی که حداقل در راستای تخصص علمی‌ و تحصیلی‌ خودم هست چیزی می‌دونم بیکار نشینم و حداقل از نوشتن یک ترجمه قابل اعتماد کوتاهی‌ نکنم و از بیرون گود این و اون رو سرزنش نکنم! 


پی‌نوشت یک: امروز روز این شاهد بود، نمیدونم چرا، اما بود!

پی‌نوشت دو: آخ که امروز خیلی‌ پاییز بود!

پی‌نوشت سه: شعر پوریا عالمی رو اینجا بخونید:
عب
باس
س
کی
یا
رس
تم
می

[شعری برای عباس کیارستمی]
پوریا عالمی


۲۲ نظر:

  1. خدا رو شاهد میگیرم که هر چب کامنت زیر این شعره مسخره بازیه! مگه ممکنه؟؟؟؟؟؟؟ سر کاریم به خدا!!!!
    بهنویس عزیز دله ، اما من واقعا تصمیم گرفتم با نوشتن بلاگ تایپ فارسی یاد بگیرم و هم اکنون هم زیرش زاییدم!!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من سعی‌ می‌کنم، خیلی‌ از متن‌ها رو هم فارسی مینویسم، اما حروف فارسی ندارم و یکم طول میکشه، اون هم با این لپتاپ یه جوره و با اون لپتاپ یه جور دیگه! این حروف که سر جاشون نمیشینن!

      حذف
    2. میدونم! منم حروف فارسی ندارم! الان شروع کنم یه پست بذارم تا طلوع آفتاب طول میکشه!

      حذف
  2. جز 3-4تا کامنت بقیه اش همش مسخره بازیه :)))))
    باور کن حتی خود پست هم به شوخیِ :))))))
    اما خب اون چن نفر هم مثلا خواستن بگم ما روشن فکریم! ما روشن فکرارو می فهمیم :)))))
    1% احتمال می دم شاید این که حرف های اسم رو تفکیک کرده هر حرف خطر به نوبه ی خودش منظوری داشته باشه، خودش می دونه! بریم از شراگیم زند که دوست پوریا عالمیِ بپرسیم :دی
    تایپ فارسی که سخت نیست!! تمرین کنی یاد می گیری سری و یادت می مونه جائه هر حروف رو

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. والا چی‌ بگم سین جان! چی‌ بگم! آدم هم توی کار خودش می‌مونه هم این جاعمت هنر دوست!

      حذف
  3. قضيه كامنتاي اين شعر مثل قضيه ي پادشاه برهنه است كه هيچ كس از ترس انگ حرام زادگي دهنشان را باز نميكردند. همه ميخوان بگم ما فهميديم و به به و چه چه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به‌‌‌ به‌‌‌، دقیقا، خوشم اومد از حافظه ات، بهترین مثال ممکن!

      حذف
  4. نگران نباش آلن جان... توی این دور و زمونه اگه تونستی ادای فهمیدن دربیاری که چه بهتر نتونستی هم موردی نیست نفهمیدن هم الان کلاس خودش رو داره و رو بورسه!!!!
    یعنی بفهمی یا نفهمی خوبی!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یعنی‌ الان آلن نفهم با کلاسه؟ چه باکلاس! پس من تو همین دسته نفهم‌ها می‌مونم دیگه!

      حذف
  5. همینطور میشه دیگه؛ وقتی کلمه ی هیز رو سرچ میکنید گوگل به صورت ِ اتومات پیج های هیزی گری رو هم در اختیار ِ شما قرار میده؛ خیلی هوشمنده میدونید؟ : ))

    پاسخحذف
  6. آها این رو هم میخواستم بگم که تایپ ِ فارسی چندان هم سخت نیست آقا؛ اگر ده انگشتی را تمرین کنید و یاد بگیرید که نور علی نور میشود؛ یک برنامه ای من میشناختم برای یادگیری تایپ فارسی بگذارید ببینم پیدایش میکنم. آها بفرمایید: http://www.downloadha.com/tag/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-rapidtyping/

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. والا نمی‌دونستم! وگرنه نمی‌کردم! حرف من هم همین بود!!! امان از این اینترنت هوشمند خانوم!

      مرسی‌ بابت نرم افزار، امتحانش کنم! اما خوب این تائب انگلیسی و فارسی و جای نامعلوم حروف در کیبورد‌های مختلف مشکل بسی‌ بزرگیست، مرسی‌

      حذف
    2. من دوازده سالگی تایپ ِ فارسی رو یاد گرفتم؛ البته یک نفر بهم آموزش داد و تمرین کردم. حروف و فارسی به جز پ و ژ در همه کیبرد ها جای مشخصی دارن؛ انگلیسی هم همینطور. کمتر این روزها پیش میاد که نیاز به تایپ ِ انگلیسی باشه؛ مگر اینکه بر حسب شغل نیازتون بشه. من پیشنهاد میکنم فارسی رو تمرین کنید. اینطوری هر کدام از انگشتانتون جای حروف رو یاد میگیرند و دیگه نیازی نیست که شما به کیبرد نگاه کنید موقع ِ تایپ.
      اگر علاقه مند شدید و کمکی از من برمیومد خوشال میشم :)
      آها فقط این نکته که دستانتون رو عادت بدید که درست روی کیبرد قرار بدهید مهمترین نکته س؛ بقیه ی موارد را با تمرین کردن سریعاً یاد میگیرید. موفق باشید

      حذف
  7. اول اونکه میمیرم برای پوریا عالمی:))گفته بودم که یکبار هم دیدمش و چقدر دلم میخواست هی نازش بدم ولی به دلایلی به شدت معذور بودم...هی بماند!
    اما در کل تایید اردک وار را نمی پسندم.پس خدا این قوه ی عقل و درک رو چرا داده؟اگر قرار بود یکی فکر کنه ما به به چه چه بکنیم ،خب یکی رو خدا میذاشت فکر کنه دیگه و ما رو هم میذاشت توی کتگوری کم عقل ها!
    اصلا هم ربطی به نفهمی شما نداره.دور از جان شما!دور از جان منم البته چون من هم نفهمیدم والا!
    راستش پوریا عالمی کتاب شعر جدیدش خیلی یه جوریه.موقع خوندن انگار داری از سنگ رمز گشایی میکنی!همون توی شرق وقانون مینویسه بهتره!شعر میگه من دلم درد میگیره!
    از هیز تا به کجا؟!!
    باب دیلن هم نفس ماست!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوب که شما هم حرف ما رو فمیدی، و بله داستان دیدن پوریا عالمی رو هم قبلا گفته بودی! و اتفاقا می‌ترسیدم که اینجا این رو بنویسم، منتظر بودم ببینم به عنوان یکی‌ از خوانندگان پوریا عالمی در مورد این دوستان چه نظری داری!
      باب دیلن نفس ما هم هست!
      و از هیزی چه عاقبت دیگه ای رو انتظار داری؟

      حذف
    2. درسته من میمیرم برای پوریا عالمی،ولی خب دلیل نمیشه طرفداری الکی بکنم ازش.بعدشم اینقدر بدم میاد الکی با به به گفتن خودشونو سنجاق میکنن به پوریا عالمی.
      حالا همینا که اینطور دارن گریبان چاک چاک میکنن از فهمایش این شعر،رو در رو باهاشون دو کلمه حرف بزنی خنگول به تمام معنا هستن.دیگه چیزی به اسم مغز توی کله شون تعبیه نشده!
      والا من هیچ انتظاری ندارم!

      حذف
  8. ای بابا ... اگه میدونستم پستم تو رو به راههای بد میکشونه ، سی سال سیاه اینو نمینوشتم !!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناخواسته که کردید و ناخواسته که افتادیم، باشد که عبرتی شود برای جوانان!

      حذف
  9. 1500 تا لایک این شعرش خورده !!! و به قول اون از کامنت گذارها زیر شعرش : من الان به تعداد ادم هایی که می شناسم می تونم شعر بگم :)) لطفا زین پس به من لقب شاعر بدید :D

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اوه من که خیلی‌ بیشتر از اینها می‌تونم شعر بگم، هم به فارسی‌ و هم به سایر زبان‌های زنده دنیا!

      فقط نمیدونم که این جماعت شعرهای من رو هم میفهمند یا نه!
      سر
      رب
      با
      باز
      از
      {شعری برای سرباز}

      حذف
  10. این شعره یا شوخیه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. والا اگه میفهمیدم که نمیگفتم نفهمم!!!

      حذف