۱۳۹۳ فروردین ۲, شنبه

نوروزانه

خیلی‌ سعی‌ می‌کنم، تک تک سالهایی که خانه نبوده‌ام، اما...

زورم به صورت این مردم نمیرسد، زورم به عطر هوا نمیرسد، زورم به شکوفه‌های درختان نمیرسد، زورم حتی به همین آدم‌های دور و برم هم نمیرسد،

اینجا بوی عید ندارد که ندارد...

سبزه که سبز کنم، خانه تکانی که کنم، صبح تا شب اندک اندک گوش کنم، تخم مرغ آب پز کنم و خط خطی‌ کنم، دور هم جمع بشویم و مهمانی بگیریم، فایده ندارد.

اینجا هیچ چیزی بوی عید نداره، حتی بوی سرکه هفت سین که همه خونه رو پر کرده، حتی سبزه‌ای که ریختم طراوت و سر سبزی سبزه‌های بابا رو نداره.

نوروز فقط در خونه نوروز میشه.

سبزه سبز کردم، هفت سین خریدم، خونه تکونی هم کردم، دور هم جمع شدیم و جشن گرفتیم، ساز زدیم و آواز خوندیم، باهم شام خوردیم و تا نیمه شب رقصیدیم. همه چیز خوب بود، عالی‌ بود، اما بوی عید نداشت...

سکوت چند دقیقه‌ای قبل از تحویل سال، صدای زمزمه "یا محول القلوب" بابا، آهنگ صدای حافظ خوندن‌های همسر خواهر، سکوت و وقار و ژست سختگیرانه مامان، لبخند و چشم های منتظر یکی یکدونه خواهر، اسکناس‌های نو و تا نخورده لای قرآن، عطر سبزی پلو با ماهی‌ روز عید، مریم های روی میز هفت سین، اینا بود که بوی نوروز میداد... 

اما همچنان سعی‌ می‌کنم که به یاد بیارمش، خوشحال باشم، حسش کنم، تازه بشم. شاید مثل خونه نباشه، اما همچنان این نوروز هست. باید باشه.

شاید نوروز‌های اینجا، طعم نوروز‌های خونه رو نداشته باشه، اما هنوز پر از شیرینی‌ و عشق و خاطره هست. حداقل پر از خاطرات خوب.

هر کجا که هستید، چه نزدیک، چه دور، نوروزتون پیروز. امسالتون پر از عشق و لبخند.

پی نوشت یک: شاهد نوروزیم، بس که این چند روز همه جا این آهنگ رو دیدم، حتی قبل از شنیدنش.
پی نوشت دو: این روزها حتی حوصله دری وری نوشتن هم ندارم.

۶ نظر:

  1. آخخخخخخخ گفتی آلن!!!‌ آخخخخخخ گفتی!!!!‌

    پاسخحذف
  2. سال نو مبارک آلن عزیز!غربت و دور بودن از خانواده هم واقعاً سخته. امیدوارم هر جا هستی شاد باشی

    پاسخحذف
  3. سال نوت روز نوت مبارك. هميشه خوش باشي و ايام به كامت باد

    پاسخحذف
  4. من دیگه یاد گرفتم بپذیرم و برای بچه هام نوروز بیاد موندنی بسازم .یاد گرفتم همینه که هست .
    سال نو مبارکت باشه

    پاسخحذف
  5. راستی هم نوروز فقط نوروز وطن و در کنار عزیزان

    پاسخحذف